PROJECTE: PLA D'ACTUACIÓ PER ALS ALUMNES IMMIGRANTS DE 16 A 18 ANYS ADSCRITS A LES ESCOLES DE FORMACIÓ D'ADULTS.


dimecres, 2 de maig del 2012

QUÈ ANEM A FER A AQUEST PRÀCTICUM?


PLA DE TREBALL DEL PRÀCTICUM II


BLOC 1: DEFINICIÓ DEL PROJECTE/ FONAMENTACIÓ TEÓRICA
1. Títol del Projecte

“Pla d’actuació per als alumnes immigrants de 16 a 18 anys adscrits a les escoles de formació d’adults”

Implementació de les millores al Pla d’Actuació elaborades al Pràcticum I per als alumnes immigrants de 16 a 18 anys adscrits a l’escola d’adults Vicent Ventura en funció de la Circular de la Direcció General d’Ensenyament de la G.V.[1]

2. Descripció del tema del Projecte

L'escola d'Adults Vicent Ventura per les seves característiques d'escola sindical, emmarcada dins d'un projecte educatiu més ampli, FOREM, destinada a la formació per al treball, accions d'assessorament i formació de treballadors immigrants, ha constituït un marc ideal per entrar en contacte amb la realitat que he analitzat en el Pràcticum I amb l’elaboració d’un pla de treball que doni resposta a les necessitats d’un grup d’alumnes entre 16 i 18 anys, immigrants que acaben d’arribar al centre en funció d’una normativa que els impedeix seguir un itinerari ordinari (Circular de la Direcció General d’Ensenyament1) en quant al seu procés educatiu i que no han trobat una oferta adequada en altres centres d’EPA. A aquest Pràcticum II pretenc fer un seguiment de la discussió del pla i la implementacio de les propostes realitzades.

Aquest nou pla de treball està centrat fonamentalment a explotar més tot allò que té el centre i veure que nous recursos es poden aconseguir, per a la qual cosa es proposa dinamitzar una línea d’actuació que fins al moment no ha estat desenvolupada en la profunditat que cal, a més de donar-li una continuïtat en el temps traçant un protocol d’acció, que possibilití una dinàmica d’institucionalització en l’àmbit del centre del elements considerats més vàlids.

Ací es presenta un recull de propostes amb les corresponents concrecions que permetran aprofundir i ampliar la línea de treball i elaborar un protocol per a situacions semblants que puguin originar-se en un futur:

PROPOSTA

CONCRECIÓ

Ø Llei d’estrangeria
Ø Llei d’Educació de Persones Adultes de la Comunitat Valenciana
§ Revisió de les Lleis: què diuen sobre l’alumnat estranger? què diuen sobre l’alumnat estranger entre 16 i 18 anys? què diuen sobre l’educació interculutral? Explorar les possibilitats i detectar mancances.
Ø L´EPA “Vicent Ventura”

§ Revisió del Projecte Curricular de Centre, del Projecte Educatiu, de l’oferta formativa, dels recursos, etc. en relació amb l’alumnat d’origen estranger i l’educació intercultural. Centre acollidor.
Ø Orientació

§ Debat entorn a l’orientació de la “Vicent Ventura” en un món canviant i en el context d’educació adults. Determinació dels col·lectius -meta (estrangers 16/18,estrangers majors de 18, autòctons).
Ø L’alumnat

§ Anàlisi de la situació actual en relació a l’alumnat estranger: presència, procedències, edats, situacions laborals, potencialitats, necessitats educatives, oferta formativa, mesures organitzatives, recursos...
§ Programa d’acollida(Annex 4)
Ø Joves d’origen estranger entre 16 i 18 anys
* Itineraris individualitzats
§ Determinació dels instruments de mesura per tal de: reconèixer coneixements previs (acreditacions, convalidacions) i detectar necessitats (lingüístiques i/o acadèmiques). Elaboració d’aquests instruments de mesura.
§ Elaboració d’adaptacions curriculars segons les necessitats de cada alumne.
* Mesures organitzatives
§ Debat entorn al model: alumnes adscrits a l’aula d’acollida o a l’aula de referència?
§ Establiment d’un protocol de comunicació entre el professor de l’aula de referència i el de l’aula d´acollida: moments de trobada i responsabilitats.
§ Castellà per a la comunicació o castellà per a l’aprenentatge de les diferents matèries?
§ Com seria l’horari d’aquests alumnes?
§ Possibilitat d’aula d’informàtica i/o d’altres reforços?
* Autoaprenentatge
§ Possibilitat d’aula d’informàtica i d’altres materials per a l´autoaprenentatge?
* Aula oberta
§ Programació d’activitats obertes a l’escola i a la societat (món laboral, cultural...).
Ø Alumnat autòcton
* Currículum intercultural
§ Revisió del currículum de les diferents àrees per tal de fer-lo veritablement intercultural.
§ Afavoriment de punts de trobada entre l’alumnat estranger i l’autòcton: eixides, organització d’activitats, associacions d’alumnes...

Ø Aula d´acollida
* Pla d´acollida
§ Elaboració o adaptació del Pla d´acollida.
* Professor-mediador
§ Professor que facilita l´apertura de l’alumne a l’entorn.
* Currículum
§ Revisió d’allò que s’està fent: recopilació del material emprat i creació d’altres materials.

Ø Castellà per a estrangers
* Currículum
§ Revisió d’allò que s’està fent: recopilació del material emprat i creació d’altres materials..
Ø Ensenyaments inicials
* Currículum
§ Revisió del currículum per tal de fer-lo veritablement intercultural.
Ø Graduat en Educació Secundària
* Àmbit de la comunicació
* Currículum
* Biblioteca intercultural
* Portfolio
* Aula oberta


§ Revisió del currículum per tal d’incorporar la dimensió intercultural.
§ Creació d’una biblioteca (d’aula o de centre) intercultural.
§ Incorporació de la pràctica reflexiva per a l’aprenentatge de llengües. http://www.edu.gva.es/ocd/sedev/docs/guia_adults_introduccio.pdf(aquesta adreça es pot trobar tota la informació sobre el portfolio: concepte, objectius, utilització)
§ Promoció d’activitats de caire intercultural.
* Àmbit científicotècnic
* Currículum

§ Revisió del currículum per tal de fer-lo veritablement intercultural.
* Àmbit de les Ciències Socials
* Currículum

§ Revisió del currículum per tal de fer-lo veritablement intercultural.

3. Supòsits teòrics del projecte

La meua intervenció es centra en un procés de treball en col·laboració amb la tutora, amb una total implicació per la meva part per tal de portar a terme una reflexió i una actitud crítica referida a la tasca professional del psicopedagog.

L’objectiu fonamental és continuar adquirint habilitats i actituds pròpies de la tasca professional del psicopedagog, i ser capaç d’aplicar els coneixements que he anat aprenent en les diferents assignatures. Desenvolupant així, una perspectiva pròpia sobre les característiques i la naturalesa de la pràctica professional en l'àmbit de la formació de persones adultes i l’orientació i inserció laboral a la Formació Professional.

Així es proposa accions acuradament planificades, els objectius de les quals donen resposta a les necessitats d’orientació d’estudiants i professors del centre educatiu. Que es caracteritza principalment:

§ Model d’orientació i intervenció col·laboratiu: a partir de la reflexió i aportacions de diferents models i de la pràctica dels professionals i que es construeix en cada context a partir de la participació de tots els protagonistes.

§ Constructivisme: concepció constructivista dels processos d’ensenyament-aprenentatge. La pràctica educativa fonamentada en els processos de construcció de significats i atribució de sentit, a través dels mecanismes d’influència educativa i la seva operativitat en el context tractat.

§ Aprenentatge cooperatiu: procediment d’ensenyament en agrupaments mixtos amb la finalitat que els usuaris treballin conjuntament per resoldre problemes, assolir metes i millorar el propi aprenentatge.

§ Innovació educativa: es proposen un seguit d’accions sistematitzades que persegueixen millorar els processos d’ensenyament i d’aprenentatge.

§ Model d’avaluació psicopedagògica en el context: procés vinculat als espais en els quals es desenvolupa l’activitat educativa, partint de la representació que l’equip es fa de les necessitats evidenciades i de les dificultats detectades.

§ Atenció a la diversitat: principi educatiu que considera el coneixement de les diferències psicosocials i culturals dels usuaris per identificar les necessitats particulars i educar en el respecte a les diferències.

§ Avaluació pedagògica de necessitats educatives:es cerca l’adequació de la resposta educativa a les necessitats dels usuaris a través de l’avaluació i l’orientació psicopedagògica

§ Igualtat d’oportunitats:promoure la igualtat d’oportunitats educatives i de participació social dins l’àmbit de l’orientació i formació laboral en que ens trobem.

4. Raons de la tria, interès prospectiva

La formació d’adults, més quan es barreja amb el col·lectiu d’immigrants, constitueix un atractiu i ampli àmbit d’intervenció professional on desenvolupar els coneixements adquirits al llarg dels estudis de psicopedagogia, aplicats principalment a:

§ Actualitzar la formació bàsica i facilitar l'accés als diferents nivells del sistema educatiu a aquelles persones que ho desitgi.

§ Desenvolupar programes i cursos per respondre a determinades necessitats educatives específiques de grups socials desfavorits.

§ Millorar la seva qualitat professional o adquirir una preparació per a l'exercici d'altres professions.

§ Desenvolupar la seva capacitat de participació en la vida social, cultural,política i econòmica.

Tal i com s’ha comentat partim, dins d’aquest àmbit, d’una necessitat que ha estat indicada pel centre, constituint aquest projecte l’oportunitat de fer una proposta per tal de marcar una línea d’actuació, que fins ara per manca de disponibilitat no s’havia desenvolupat i s’allunyava a una realització a llarg termini, donant-li a més una continuïtat en el temps que possibiliti una dinàmica d’institucionalització en l’àmbit del centre.

En aquest centre on es desenvoluparà el projecte no ha estat present fins ara la figura específica dels psicopedagogs. Els alumnes des de la vesant psicopedagògica han estat atesos pels propis docents i l’equip de pedagogues que integren el departament d’orientació que, a més, comparteixen múltiples tasques amb FOREM. En aquest sentit, es pot afirmar que la psicopedagogia aporta unes especificitats que poden afavorir l’obertura de noves perspectives d’intervenció, tant pel rol desenvolupat o aquí proposat, com per les fonamentacions teòriques, tècniques i pràctiques emprades.

5. Subjectes del projecte

* Subjectes:

§ Alumnes: l’objecte fonamental d’aquesta intervenció psicopedagògica ha esta els alumnes de 16 a 18 anys estrangers que normativament no han pogut ser escolaritzats en centres ordinaris. Aquests alumnes són un col·lectiu nou al centre (mai abans s'havia matriculat alumnes tan joves en aquestes escoles ja que la norma recollís que han de ser majors de 18 anys), és per això que en un primer moment el centre actua de manera improvisada. Aquest projecte pretén donar resposta a les necessitats d’aquest col·lectiu tant a nivell d’aprenentatge com d’integració social i professional.

Aquesta és la actual casuística d’aquest alumnes estranger:


§ L'equip directiu. Del qual s’espera que afavoreixi les situacions de diàleg i col·laboració des de les quals es pretén aconseguir que les accions que es desenvolupen es construeixin sobre el consens.

§ El claustre de professors. Constitueixen un grup de professionals compromesos amb un projecte educatiu on es contemplen les necessitats de l'alumnat i disposats, a experimentar noves possibilitats en honor d'afavorir el desenvolupament harmònic de tots els alumnes. La seva labor docent es fonamenta en el treball col·laboratiu i es construeix a partir de la valoració conjunta de les característiques individuals dels alumnes/as, la qual cosa els permet dissenyar la resposta educativa més ajustada a les seves necessitats. Participen activament en les accions que es desenvolupen en tots els nivells de la institució. Les reunions que mantenen s'ajusten a una dinàmica participativa i dialogant, amb intercanvis d'opinions i propostes que no fan sinó enriquir el context de treball.

§ La tutora externa. Peça fonamental per al seguiment de la intervenció psicopedagògica, a través d’una acurada observació de les seves actuacions seran la guia per tal d’adquirir les habilitats necessàries per al disseny d’un projecte d’intervenció i les capacitats per a diagnosticar i detectar les necessitats que presenten els alumnes.
* Nivell:

El projecte traçarà línees d’actuació a diferents nivells:

§ A nivell de grup. Anàlisi de la situació actual en quant als alumnes estrangers, més concretament aquest grup de joves: punts de trobada amb els alumnes autòctons, revisió del programa d’acollida, estratègies d’actuació i condicions que promoguin un sentiment de pertinença al grup i de convivència amb els altres, crear espais on es doni lloc a la paraula, a la conversa, establir un protocol de comunicació mitjançant el professor- mediador, creació de instruments de mesura per detectar necessitats, adaptaciones curriculars per tal d’atendre alguna d’aquestes necessitats...

§ A nivell de professorat. Guiar al personal docent des dels seus coneixements previs a nivells cada vegada superiors d'abstracció, significativitat i autonomia. Així com graduar el tipus i quantitat d'ajudes necessàries, retirant-les progressivament amb vista a la seva autonomia. Serà clavi potenciar la significativitat dels aprenentatges en els docents mitjançant l'anàlisi i reflexió compartida de les seves pràctiques educatives reals i quotidianes, buscant la motivació i afavorir el treball col·laboratiu durant tot el procés.

§ A nivell de centre. Una estructura adequada és aquella que pot adaptar-se a les característiques i necessitats singulars dels alumnes. Per tant, en funció de com es defineixen aquestes característiques i necessitats esdevindran formes organitzatives diferenciades. Convé, doncs, adequar l'estructura organitzativa i de funcionament a les característiques i demandes educatives i formatives que plantegen aquests alumnes, el contrari pot promou un efecte de segregació o exclusió del col·lectiu. Això suposa que el Centre ha de poder tenir una representació compartida del perfil psicoeducatiu dels alumnes amb el propòsit de definir la finalitat i objectius educatius i la modalitat d'integració que cal promoure des d'un punt de vista curricular i organitzatiu

* Dimensions

Aquest projecte està centrat fonamentalment a explotar més tot allò que té el centre i veure que nous recursos es poden aconseguir, per tal de portar-lo a cap es proposa: un estudi més detallat de la legislació en relació al món dels immigrants (hi ha coses que se'ns poden escapar quant a drets, deures, papers, permisos… molt important per aquest col·lectiu), els recursos del centre estan ben aplicats, es pot millorar la seva utilització?, cal fer una revisió al costat del personal docent (el currículum del centre contempla a aquest col·lectiu? en el currículum del centre es plasma veritablement la interculturalitat? , se senten discriminats els alumnes estrangers?, es pot millorar l'oferta formativa?, revisem el pla d'acollida, què passa amb la diversitat?, es fan ACIs o Plans Individualitzats?...

Així, el treball reflectirà una experiència de construcció professional, a través d’una participació activa i crítica, fonamentalment en el disseny d’accions contextualitzades, a on no s’aplicaran estratègies automàtiques sinó que es construiran respostes a mida a la necessitat detectada. Com ja s’ha dit es treballarà en l’àmbit de l’educació d’adults amb alumnes immigrants i es crearà una resposta a una nova necessitat atenent al context, alumnes, professors i recursos, posant en pràctica tant els aprenentatges adquirits a través dels estudis realitzats com el nivell de competència per a resoldre situacions que formaran part de l’exercici professional.



BLOC 2: PROPOSTA METODOLÒGICA

Per tal de dur endavant el projecte establirem fonamentalment tres fases, independentment que en el seu desenvolupament aquestes poden ser ampliades, en funció de les necessitats i dificultats en que ens trobem:
FASE 1: Discussió de la proposta realitzada DATA: març 2012 HORES: 20
Objectiu:
§ Formació d’un grup de treball per tal d’analitzar i aprovar les propostes plantejades per al grup de preparatori (on estan inclosos alumnes estrangers entre 16 i 18 anys).
§ Establir unes pautes d’actuació per tal de treball les propostes.
Destinataris/àries:
§ Membres de l’equip directiu, professorat del grup de preparatori, departament d’orientació.
Activitats i continguts:
§ Planificació del període de pràctiques amb la tutora del Pràcticum II.
§ Formació d’un grup de treball amb representació de l’equip directiu, professorat del grup de preparatori i departament d’orientació per tal d’aprovar el Pla de Treball confeccionat.
§ Constància explícita de la col·laboració de tot el professorat per a una implementació, seguiment i avaluació del Pla de Treball aprovat.
§ Coordinació amb tots els membres del grup de treball. Establiment d’estratègies, recursos i instruments que cal emprar i programació d’activitats.
§ Revisió de com s’ha treballat fins ara.
§ Recollida d’informació rellevant sobre el material emprat fins ara: estudi i anàlisi del PCC, Pla d’Acollida, protocols de comunicació,instrument de mesura per detectar necessitats...
§ Proposta del calendari a seguir.
INSTRUMENTS I TÈCNIQUES
§ Recollida i revisió de material
§ Successives reunions de treball, amb l’objectiu de presentar l’anàlisi de material i coordinar el treball a realitzar en funció de la proposta de millora presentada.
INDICADORS D’AVALUACIÓ
§ La informació recollida de les reunions
§ Revisió de la proposta de millora.
§ Valoració del material emprat actualment



FASE 2: Intervenció
DATA : març-abril-maig 2012 HORES: 40
Objectiu:
§ Implementació del Pla d’Actuació per al grup de preparatori:
§ Optimitzar continguts, objectius, metodologia, aprofitant al màxim els recursos del centre.
§ Crear la figura del mediador cultural.
§ Establir nous itineraris de treball amb el grup de preparatori:
§ Orientar-los en les seves preferències personals i interessos
§ Orientar-los en el coneixement de les seves aptituds personals i la seva importància a l’hora de prendre decisions.
§ Ajudar a l’alumnat a tenir un millor coneixement de si mateix i dels altres.
§ Donar a conèixer les diferents sortides acadèmiques i professionals i els llocs on els poden cursar.
§ Modificació del material emprat o confecció de nou per atendre les necessitats educatives de l'alumnat i/o professorat.
§ Facilitar eines, tècniques i recursos metodològics que pugui ser d’interès incorporant eines informàtiques
§ Planificació del calendari d’aplicació dels nous itineraris i materials.
Destinataris/àries: alumnes de preparatori i professorat del centre
Activitats i continguts:
Organitzatives del centre
§ Crear un repertori legislatiu sobre l’alumnat estranger a la Comunitat Valenciana i el procés per a mantenir-lo actualitzat a través de personal docent responsable.
§ Introduir millores en l’itinerari dels alumnes estranger al centre: millores en al Pla d’acollida, en l’avaluació inicial dels alumnes per tal de obtenir un reconeixement de coneixements previs i detectar necessitats lingüístiques i/o acadèmiques.
§ Gestionar la creació de la figura del mediador cultural amb la tasca de fomentar la convivència social i la gestió de la diversitat cultural i a afavorir una educació en i pel pluralisme cultural des de la igualtat, el respecte i la diversitat.
§ Crear un protocol de comunicació entre els diferents professors que atenen als alumnes.
§ Planificar un Pla d’Acció Tutorial per tal de treballar diferents àmbits: autoconcepte, autoestima, interessos, valors, la presa de decisions.
§ Introduir millores l’horari per tal de reduir l’absentisme
§ Introduir millores en el currículum per tal de fer-lo afavoridor de la interculturalitat.
§ Creació en la biblioteca del centre del “Racó intercultural”
§ Realització de successives reunions amb el grup de treball per tal d’aprovar les millores proposades i la seva posada en pràctica real.
Alumnes
§ Entrevistes amb els alumnes per tal de conèixer la situació actual dels alumnes estrangers en quant a necessitats educatives i formatives així com el seu potencial.
§ Treballar amb l’alumnat l’orientació personal i professional i un enfocament pedagògic basat en les seves inquietuds i aptituds personals, des de la igualtat fomentant el pluralisme cultural i la diversitat.
§ Elaborar una programació de treball des de l’aula d’informàtica per tal d’aprofitar aquest recurs des de l’autoaprenentatge fins a la reconducció per a la utilització com instrument per a l’obtenció d’informació que respongui a les seves inquietuds i necessitats.
INSTRUMENTS I TÈCNIQUES
§ Revisió de la documentació existent al centre (PCC, Pla d’Acollida, Avaluació Inicial, PAT)
§ Assistència a les reunions del grup de treball
§ Entrevistes amb els alumnes
§ Planificació i disseny de materials, recursos i instruments
INDICADORS D’AVALUACIÓ
§ Rellevància de la informació obtinguda en les diferents activitats programades.
§ Rellevància de la informació obtinguda en les diferents entrevistes.
§ Adequació i utilitat dels materials lliurats al grup de treball per a la seva aplicació.



FASE 3: Avaluació
DATA: maig-juny 2012 HORES:15
Objectius:
§ Realitzar el seguiment i l’avaluació formativa i continuada per tal d’anar introduint canvis en funció de les dificultats i necessitats sorgides.
§ Realitzar una avaluació final que, alhora, serà formativa de cara a altres experiències amb la finalitat de destacar els punts forts i millorar els punts febles en nous cursos.
Destinataris/àries: grup de treball, professorat del grup de preparatori, departament d’orientació
INSTRUMENTS I TÈCNIQUES:
§ Qüestionari adreçat a l’alumnat sobre l’orientació acadèmica i professional realitzada fins al moment. Punts febles i propostes de millora
§ Qüestionari adreçat als docents sobre l’orientació acadèmica i professional realitzada fins al moment. Punts febles i propostes de millora.
§ Entrevistesamb els alumnes, professors i membres del departament d’Orientació per la revisió del procés arran dels materials i recursos lliurats. Propostes de millora.
§ Reunió amb el grup de treball per tal de trobar els punts forts i millores als punts febles per tal de aplicar el Pla d’Actuació el proper curs 2012-13.
INDICADORS D’AVALUACIÓ
§ Grau de satisfacció de l’alumnat en funció de les seves opinions (qüestionari)
§ Grau de satisfacció del professorat en funció de les seves opinions (qüestionari)
§ Grau d’ajustament dels materials amb els objectius previstos, compliment dels interessos i expectatives dels destinataris, context i moments en què s’aplica.
§ Grau de satisfacció del grup de treball



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada